Veelgestelde vragen

Klik op één van onderstaande vragen om het antwoord te lezen.

Indien jouw vraag hier niet beantwoord wordt kan je jouw vraag stellen via de ‘Contact’-pagina.

Algemeen principe

Om deel te nemen aan MediaPanel moet je 16 jaar of ouder zijn en inwoner zijn van Vlaanderen of Brussel. MediaPanel richt zich op alle Vlaamse en Brusselse inwoners (ongeacht nationaliteit of afkomst), gezien de vragenlijsten vooral betrekking hebben op Vlaamse tv- en radiozenders en enkel in het Nederlands beschikbaar zijn.
In MediaPanel kan je als panellid je mening kwijt over de Vlaamse media, en dit tegen beloning!
Elke dag kan je aan de hand van een korte vragenlijst de programma’s van de Vlaamse televisiezenders die je de avond ervoor bekeken hebt, beoordelen alsook aangeven welke streamingdiensten je gebruikt hebt. Hiervoor krijg je dagelijks een herinnering via mail en indien je dat wenst ook via SMS. Naast de dagelijkse tv-vragenlijst zijn er ook geregeld extra vragenlijsten beschikbaar. Deze gaan over specifieke televisie- of radioprogramma’s, televisie en radio in het algemeen of over diverse mediagerelateerde onderwerpen. Voor je deelname aan deze vragenlijsten krijg je een combinatie van punten en tickets voor de maandelijkse loterij ter waarde van €500.
De door jou ingevulde vragenlijsten zullen worden samengevoegd met de antwoorden van alle andere panelleden. Op die manier krijgen we een beeld van welke televisie- en radioprogramma's een goede waardering krijgen bij het Vlaamse publiek, en welke minder goed scoren. Je antwoorden zullen steeds anoniem gerapporteerd worden en zijn niet terug te brengen tot jouw persoon.
We hopen dat je zo lang mogelijk lid wil blijven van MediaPanel, maar natuurlijk is je lidmaatschap volledig vrijwillig en kan je lid blijven zo lang je dat wenst. Je kan je op elk moment uitschrijven via de pagina "Contact". Selecteer vervolgens het onderwerp “Uitschrijven” in het contactformulier. Hiervoor moet je niet ingelogd zijn op de website. Als je wel bent ingelogd kan je je ook uitschrijven onder het titeltje ‘Uitschrijven’ op de ‘Contact’-pagina.

Werking van de onderzoeken

Je kan enkel de programma’s beoordelen waarnaar je minimaal gedurende 5 minuten gekeken hebt op Eén, Canvas, VTM, VTM2, VTM3, Play4 en Play5. Als je dus een bepaalde avond enkel naar bijvoorbeeld Nederland1 hebt gekeken, kan je vooraan in de vragenlijst invullen dat je niet naar bovenstaande zenders hebt gekeken. Maar ook in dat geval telt jouw deelname!
Zeker en vast! Ook als je weinig of geen televisie hebt gekeken of radio hebt geluisterd, waarderen we je deelname. Op deze manier bekomen we immers een correcter beeld van het kijk- en luistergedrag in Vlaanderen. In elke vragenlijst kan je ook aangeven welke streamingdiensten je gebruikt en welke programma’s je hierop kijkt.
Zeker en vast! Ook als je weinig of geen televisie hebt gekeken of radio hebt geluisterd, waarderen we je deelname. Op deze manier bekomen we immers een correcter beeld van het kijk- en luistergedrag in Vlaanderen.
Als je een avond geen of minder dan 5 minuten televisie hebt gekeken, kan je dat aanduiden in de vragenlijst en ook dan telt je deelname.
Enkel tv-programma's met een start tussen 17 uur en middernacht worden bevraagd, met uitzondering van nieuws- en sportuitzendingen die altijd worden bevraagd, los van het uitzendmoment. Het is dus niet mogelijk om gewone programma's die je ’s morgens, ’s middags of ‘s nachts hebt gezien te beoordelen.
Ja, je kan dit programma nog steeds beoordelen. Hiervoor zijn twee scenario’s mogelijk, afhankelijk van wanneer je het programma hebt bekeken.
  • Je hebt het programma nog op dezelfde dag dan dat het oorspronkelijk werd uitgezonden bekeken, maar op een later tijdstip. In dat geval kan je het programma gewoon selecteren en beoordelen in de eerste vraag van vragenlijst die je de dag erop invult (live kijken).
  • Je hebt het programma op een andere dag dan dat het oorspronkelijk werd uitgezonden bekeken. In dat geval kan je het selecteren en beoordelen in de tweede vraag van de vragenlijst die je de dag erop invult (uitgesteld kijken). Dit kan je doen voor programma’s die in de laatste 7 dagen werden uitgezonden.
De tv-vragenlijst is dagelijks beschikbaar van 6 uur ’s morgens tot 2 uur de volgende ochtend. Let op: in deze vragenlijsten gaat het telkens om de televisieprogramma's van de dag ervoor. Bijvoorbeeld: op woensdag krijg je de vragenlijst over de programma's van dinsdag.
Je bent nergens toe verplicht, maar om je puntensaldo te verhogen moet je minstens 10 keer per maand de tv-vragenlijst invullen. Vergeet daarnaast ook niet dat je per deelname 1 ticket ontvangt in de maandelijkse loterij ter waarde van €500. Met andere woorden: hoe vaker je deelneemt, hoe meer kans je maakt om te winnen!
Standaard ontvang je dagelijks een herinnering om de vragenlijst in te vullen. Indien gewenst, kan je het aantal herinneringen dat je ontvangt ook wijzigen via de ‘Mijn gegevens’-pagina onder ‘Mijn MediaPanel’. Je kan instellen om dagelijks een herinneringsmail te ontvangen of nooit. Indien je dit wenst kan je ook dagelijks een gratis SMS ontvangen om je te herinneren aan de vragenlijst. Dit kan rond 8u00, rond 12u00 of rond 16u00.

Vergoeding

Afhankelijk van het type vragenlijst krijg je punten en/of tickets voor de maandelijkse loterij ter waarde van €500 voor het volledig invullen van een vragenlijst.
  • Voor de tv-vragenlijst ontvang je punten als je minstens 10 keer deelneemt in een maand. Je puntensaldo wordt verder verhoogd als je minstens 20 keer deelneemt in een maand. Daarnaast ontvang je voor de tv-vragenlijst ook 1 ticket voor de maandelijkse loterij.
  • Voor alle andere extra vragenlijsten ontvang je telkens 3 tickets voor de maandelijkse loterij ter waarde van €500.
Je beschikbare puntensaldo dat je verzameld hebt met het invullen van de tv-vragenlijsten kan je terugvinden op de ‘Mijn puntensaldo’-pagina onder ‘Mijn MediaPanel’. Deze pagina geeft een historiek van alle punten die je verzameld hebt en ook hoeveel punten je al hebt laten uitbetalen.
Vanaf 1000 punten kan je jouw gespaarde punten inwisselen voor mooie prijzen. Zo kan je bijvoorbeeld je saldo laten uitbetalen op je rekeningnummer of kan je dit schenken aan een goed doel (Kom op tegen Kanker of Rode Kruis Vlaanderen). Je kan je saldo ook omzetten naar waardebonnen ter waarde van € 5 voor diverse (web)winkels, zoals Bol.com en Fun. Dit kan je telkens doen per schrijf van 1000 punten.

Om je punten uit te betalen ga je naar de ‘Mijn puntensaldo’-pagina onder ‘Mijn MediaPanel’ en selecteer je je gewenste uitbetalingsmogelijkheid. Klik vervolgens tweemaal op ‘Punten uitbetalen’ om je keuze te bevestigen.
Ja, je gespaarde puntensaldo kan vervallen als je geen actief lid meer bent. Wanneer je zelf kiest om je uit te schrijven uit MediaPanel, moet je je gespaarde punten inwisselen voordat je je uitschrijft. Vanaf dat je bent uitgeschreven ben je geen actief lid meer en kan je je punten niet meer laten uitbetalen. Daarnaast heeft MediaPanel het recht om jouw account te deactiveren wanneer je gedurende 45 dagen aan geen enkele vragenlijst (zowel tv- als extra vragenlijsten) hebt deelgenomen, of omwille van kwaliteitsredenen. Ook vanaf dan ben je geen actief lid meer en kan je je punten niet meer laten uitbetalen. In dit geval brengen we je altijd tijdig op de hoogte zodat je je puntensaldo nog kan laten uitbetalen.
Het aantal tickets dat je in de lopende maand hebt verzameld voor de maandelijkse loterij kan je terugvinden op de ‘Mijn puntensaldo’-pagina onder ‘Mijn MediaPanel’.
Je hoeft geen actie te ondernemen. De door jou verzamelde tickets worden maandelijks automatisch allemaal ingezet in de maandelijkse loterij.
Iedere winnaar ontvangt een persoonlijk bericht. Daarnaast kan je op de ‘Nieuws’-pagina van de website meer informatie terugvinden over de winnaars van de loterij. Je kan er een lijst van alle maandelijkse winnaars terugvinden (nooit met volledige namen omwille van privacy redenen).

Technische vragen

Nadat je de korte inschrijvingsvragenlijst hebt doorlopen en je de bevestigingsmail hebt ontvangen, ben je een volwaardig lid van MediaPanel. Vanaf dan kan je inloggen via de login-pagina door gebruik te maken van je e-mailadres en je zelf gekozen wachtwoord. Daarnaast ontvang je dagelijks een herinnering om deel te nemen aan de tv-vragenlijst met daarin een link naar de MediaPanel-website. Wanneer je op deze linkt klikt, word je automatisch ingelogd en kom je terecht op jouw persoonlijke pagina met alle voor jou beschikbare vragenlijsten, namelijk de ‘Mijn Vragenlijsten’-pagina.
Je kan je altijd inloggen via de login-pagina door gebruik te maken van je e-mailadres en je zelf gekozen wachtwoord. Eens je bent ingelogd kan je naar de ‘Mijn Vragenlijsten’-pagina gaan onder ‘Mijn MediaPanel’.
Alle vragenlijsten die voor jou beschikbaar zijn kan je terugvinden op de ‘Mijn vragenlijsten’-pagina door gebruik te maken van je e-mailadres en je zelf gekozen wachtwoord. Eens je bent ingelogd kan je naar de ‘Mijn Vragenlijsten’-pagina gaan onder ‘Mijn MediaPanel’. Om deze pagina te zien moet je je eerst inloggen, of klikken op de link in de herinneringsmail die je (dagelijks) ontvangt. Op deze ‘Mijn Vragenlijsten’-pagina kan je, afhankelijk van het aantal voor jou openstaande vragenlijsten, één of meerdere knoppen terugvinden die je naar de eigenlijke vragenlijst sturen.
Jouw probleem kan verschillende oorzaken hebben. Hieronder kan je alvast een aantal mogelijke oplossingen terugvinden:
  • Mogelijk is de server op het moment dat je de vragenlijst probeert te benaderen zwaar belast. Vaak werkt de link wel indien je het op een ander tijdstip nog eens probeert.
  • Controleer of je nog bent verbonden met internet en herstel de verbinding indien nodig.
  • Kopieer de link uit onze e-mail in zijn geheel naar de adresbalk in jouw browser en druk op enter. De link mag géén spaties bevatten!
  • Je hebt een "pop-up killer" op jouw computer geïnstalleerd of er is een pop-up killer in jouw browser actief. Zet deze tijdelijk uit en open de vragenlijst nogmaals. Een pop-up killer voorkomt namelijk dat er tijdens het surfen pop-up schermen te voorschijn komen en zorgt er in dit geval voor dat de vragenlijst niet geopend wordt.
  • Jouw browser kan verouderd zijn of compatibiliteitsproblemen geven. Aangeraden wordt om Internet Explorer versie 11 of hoger te gebruiken en de compatibiliteitsmodus niet in te schakelen.
  • Mogelijk belemmert de firewall het opstarten van de vragenlijst. Schakel deze tijdelijk uit.
  • Mogelijk belemmert een ander programma op je pc het openen van de vragenlijst. Het komt voor dat bepaalde software (die soms op de achtergrond van je pc actief is, bijvoorbeeld Getright of Godzilla) het openen van de vragenlijst onmogelijk maakt. Sluit deze programma's en probeer het nog eens. Indien je het onwenselijk vindt om het programma af te sluiten, bieden programma's vaak toetsencombinaties die de werking van het programma tijdelijk kunnen onderdrukken. Indien je bijvoorbeeld Getright gebruikt, dien je de SHIFT-knop ingedrukt te houden op het moment dat je de link aanklikt.
  • Mogelijk heb je in de opties van je browser het gebruik van javascript uit staan. De vragenlijst werkt dan niet. Via het menu (meestal onder 'extra' en/of 'opties') van je browser kan je dit nagaan en wijzigen.
Neen, dat is niet mogelijk. Onze vragenlijsten staan online (op het internet) en tijdens het invullen van de vragenlijst heb je doorlopend verbinding met internet nodig.

Persoonlijke gegevens

Je kan steeds je persoonlijke gegevens wijzigen op de ‘Mijn gegevens’-pagina onder ‘Mijn MediaPanel’ als je bent ingelogd. Als jouw gegevens veranderen, zoals bijvoorbeeld je e-mailadres, is het zeer belangrijk dat je deze gegevens ook aanpast in MediaPanel, zodat we je steeds de uitnodigingen voor nieuwe vragenlijsten kunnen bezorgen.
Als je jouw wachtwoord wil veranderen en je bent je wachtwoord niet vergeten, kan je een nieuw wachtwoord instellen door je eerst in te loggen. Vervolgens kan je het nieuwe wachtwoord instellen op de ‘Mijn gegevens’-pagina onder ‘Mijn MediaPanel’.
Op de ‘Welkom’-pagina kan je je inloggen. Indien je jouw wachtwoord vergeten bent kan je klikken op ‘Wachtwoord vergeten?’ en zal je een mail ontvangen om een nieuw wachtwoord in te stellen.
Je kan je op elk moment en zonder enige voorwaarde of opzegtermijn uitschrijven uit MediaPanel. Dit kan je op twee manieren doen. Ten eerste kan je ons dit laten weten aan de hand van het contactformulier met als onderwerp “Uitschrijven MediaPanel” op de ‘Contact’-pagina. Op dezelfde pagina kan je je ook uitschrijven als je ingelogd bent op de website onder het titeltje ‘Uitschrijven’. Een tweede manier om je uit te schrijven is door op de ‘hier uitschrijven’-knop te klikken in de mails die je ontvangt van MediaPanel. Let wel op, in beide gevallen zal je je niet meer kunnen inloggen op de website, dus vergeet zeker niet om eerst je opgespaarde punten te laten uitbetalen!